Istoria dansului – SLOW FOX

Genul Ragtime, care se presupune cã a apãrut pe la mijlocul secolului al IX-lea, a fost initial interpretat la pian si se baza pe marsurile europene traditionale. Ceea ce a adus nou a fost aparitia unor sincope ritmice, obtinute prin întârzierea sau, dimpotrivã, grãbirea unei note muzicale cu jumãtate de timp, în timp ce ritmul normal era mentinut constant cu mâna stângã. Desi sincoparea ocazionalã nu era un lucru nou în peisajul muzical, ea fiind folositã cu mult timp înainte de Mozart, Beethoven, Brahms si alti compozitori europeni, folosirea ei permanentã si constantã în Ragtime a reprezentat ceva nou.

Primul nume asociat cu Ragtime-ul timpuriu a fost cel al lui Scott Joplin.

Acesta s-a nãscut în anul 1868 în Texarkana, Texas, unde a si primit câteva lectii de muzicã din partea unui profesor de origine germanã rezident în acel oras. În 1885, Joplin a plecat la St. Louis unde a cântat cu orchestra Honest John la „Turpin’s Silver Dollar Saloon”. Zece ani mai târziu s-a mutat în Sedalia, Missouri unde a început sã compunã muzicã rag. Cea mai importantã piesã, care de altfel i-a adus si consacrarea, a fost „Maple Leaf Rag”. În ciuda succesului pe care l-a avut muzica lui, Joplin a avut o viatã nefericiã, murind în 1917 într-un ospiciu, singur si uitat de lume.

Primul dans interpretat pe muzicã rag s-a numit „One – Step” si presupunea ca dansatorul sã pãseascã pe fiecare bãtaie a muzicii, acest gen de miscare fiind ideal pentru un rag rapid sau un mars. O versiune a acestui dans, care a avut un succes deosebit, a fost „Castle Walk”, apãrut în 1912 si despre care vom mai vorbi . În acelasi an, spectacolul muzical „Over the River” a fost adus din San Francisco în New York. În acest spectacol apãrea un gen de dans numit „Turkey trot” care era un „One – Step” rapid si în care dansatorii îsi fluturau bratele exact ca niste curcani în ritualul împerecherii. În acelasi spectacol era si un cântec numit „Everybody’s Doing It” al cãrui refren era „It’s a bear !”. Acest lucru i-a sugestionat pe dansatori sã se miste ca niste ursi. Astfel, dintr-o datã, peste tot în S.U.A. au apãrut dansuri cum ar fi: „Turky trot”, „Grizzly bear”, „Bunny hug”, „Boston deep” etc., care fãceau parte din familia „One – Step”. Acesta a supravietuit pânã prin 1930 si este unanim considerat ca fiind precursorul Foxtrot-ului.

Jazz-ul, un alt gen muzical foarte important în geneza Foxtrot-ului, a apãrut la sfarsitul secolului al XIX-lea în bordelurile din sudul si centrul S.U.A., unde cuvântul jazz era des asociat cu interactiunea sexualã si unde negrii din sud, eliberati din sclavie, au început sã cînte muzicã europeanã cu influente afro. Desi în general se considerã cã New Orleans a fost locul de nastere al Jazz-ului, aceasta nu este neaparat strict adevãrat, tinând cont cã stiluri similare de muzicã au apãrut relativ simultan si în St. Louis, Memphis, Kansas City, etc. În jazz, spre deosebire de muzica traditionalã, accentele se pun pe a doua si a patra bãtaie din masurã. O altã caracteristicã a jazz-ului o reprezintã swing-ul care, în principiu, se referã la o pulsatie regulatã a ritmului fãrã de care, asa cum spunea si Duke Ellington, „It Don’t Mean a Thing if It Ain’t Got that Swing”.

Prima pereche care a cunoscut consacrarea dansând pe acest gen de muzicã a fost formatã de Vernon si Irene Castle.

Vernon Blyth (numele de botez) s-a nãscut în 1887 în Anglia, unde a obtinut diploma de inginer la Universitatea din Birmingham. La un moment dat a emigrat în S.U.A. si a optat pentru o carierã în show biz, adoptând pentru aceasta numele de Castle. În 1911 s-a cãsãtorit cu Irene Foote cei doi devenind astfel, din 1912 pânã în 1914, cel mai celebru cuplu de dansatori al acelor ani. Tot în acea perioadã, soþii Castle au elaborat si popularizat o variantã incipientã a Foxtrot-ului, cunoscutã sub numele de „Castle Walk”. În 1916 Vernon s-a înrolat în Royal Flying Corps ca locotenent, calitate în care a participat în primul rãzboi mondial. Moare în 1918 în urma prãbusirii avionului pe care îl pilota. Dupa moartea lui Vernon cariera artistica a lui Irene a intrat într-un con de umbrã, ea retrãgându-se definitiv în 1923. Este unanim acceptat faptul cã perechea sotilor Castle a avut un rol foarte important în evolutia dansului secolului al XX-lea, în general, si în aparitia Foxtrot-ului în particular.

Cu toate acestea, paternitatea Foxtrot-ului ca atare îi este atribuitã lui Harry Fox – un actor de vodevil – în 1913.

La momentul respectiv nimeni nu bãnuia cã acesta va deveni unul dintre cele mai populare dansuri ale secolului al XX-lea si cã va revolutiona dansul de salon. Audienta uriasã a acestui dans s-a datorat, mai presus de toate, versatilitãtii sale si variatiilor ritmice permise de acesta (Foxtrot-ul este considerat ca fiind primul dans în care s-a introdus numãrãtoarea pe „slow” sau „quick”).

Henry Fox s-a nãscut în Pomona, California, în anul 1882, sub numele Arthur Carringford si a adoptat numele de scenã, Fox, dupã bunicul sãu, George L. Fox, un celebru artist de circ al acelei perioade. Încã de la 15 ani, Fox a luat viata pe cont proriu si a plecat într-un turneu cu circul. De asemenea, pentru scurt timp, a fost jucãtor profesionist de baseball. În 1904, un editor la un Teatru de Music-hall din San Francisco a fost impresionat de vocea sa si l-a angajat.

A apãrut prima oarã la Belvedere Theatre în comedia „Mr Frisky of Frisco”. Dupã cutremurul din San Francisco, în 1906, Henry Fox s-a mutat in New York. Aici, primul angajament l-a reprezentat un rol în spectacolul „Miner Burlesquers”, în care a jucat 4 ani. Urmãtoarele etape în cariera sa artisticã le-au reprezentat spectacolele „Harry Fox’s Merry’s” si „The Passing Show” în 1912, si „The Honeymoon Express” in 1913. Noul gen de dans a fost demonstrat de Henry Fox pentru prima datã in 1913, în spectacolul „Ziegfeld Follies” în New York. Tot în acea perioadã, pe acoperisul lui New York Theatre, în „Jardin de Danse”, Henry Fox îi initia, pe cei care doreau, în primii pasi de „trot” (plimbare, mers) pe muzica Ragtime, astfel cã oamenii se refereau la dansul lui ca „Fox’s Trot” (mersul lui Fox). Pe 3 septembrie 1914, tinându-se cont de notorietatea pe care o cãpãtase între timp, Fox-Trot-ul a fost recunoscut si în cadrul comunitãtii profesorilor de dans din America.

Prima partenerã cu care Fox a demonstrat genul de dans care de atunci s-ar pãrea ca îi poartã numele, a fost Yansci Dolly, cu care acesta s-a si cãsãtorit în august 1914 la Long Beach in Long Island. Din pãcate acest mariaj nu a fost de bun augur nici pentru viata de familie si nici pentru succesul celor doi, acestia divortând in 1917. Henry Fox s-a recãsãtorit prima datã cu Florrie Millership, a doua oarã cu Beatrice Curtis, mama unicului sãu copil, iar a treia oarã cu actrita Evelyn Brent. Sfârsitul vietii l-a gãsit în Hollywood; a murit în anonimat si sãrãcie pe 20 iulie 1959 la „Motion Picture Rest Home and Hospital”. Yansci Dolly,prima sotie,si cea alãturi de care a cunoscut consacrarea în calitate de dansator de Foxtrot, s-a spânzurat in iunie 1941.

Desi teoria conform cãreia Henry Fox ar fi eponimul Foxtrot-ului pare una foarte bine documentatã, aceasta, dupã cum se va vedea, nu este singura. O a doua teorie privind originea numelui acestui dans, si ea destul de concludentã, ar fi asemãnarea cu un gen de mers caracteristic cabalinelor („equestrian gait”) folosit la lectiile de echitatie si dresurã. Acest gen de deplasare a fost considerat atât de interesant si elegant încât a fost creatã o rasã de cai „Missouri Fox Trotter”, special cu scopul de a-l deprinde si a-l realiza cât mai bine.

Conform unei alte teorii, chiar vulpea (fox) se poate sã fi avut o legaturã cu denumirea dansului, fiind cunoscut faptul cã aceasta are un mers neobisnuit printre animale, ea putând merge cu toate cele patru picioare pe o singurã linie, sub corp, cu scopul de a-si deruta urmãritorii. Tinând cont cã, initial, asa se dansa si Foxtrot-ul (cu picioarele pe aceeasi linie, fiecare dintre ele fiind plasat direct în faþa sau în spatele celuilalt) asemãnãrile dintre cele douã genuri de deplasare sunt evidente.

Articole preluate de pe site-ul www.royaldance.ro